Första dagen, the emil version

Morgonen började bra - eller njae. Flingorna stod framme, godkända enligt den judiska församlingens kashrutguide. Men helt plötsligt slog det mig att inga skålar var kashrade! Menmen, morgonpigg som man (inte) är var det bara att gräva fram två gamla glasskålar och kashra dem. Så flingor blev det, och jag lyckades hålla reglerna vi satt upp! Sen kom den ödesdigra handfatsincidenten... där jag glömde välsigna handtvagningen.

Shema Yisrael reciterades stakandes men ordagrant på morgonen, med kippan på. Avsaknaden av såväl tefillin som tallit gjorde det lite halvdant, men huvudsaken är väl att jag gjorde så gott jag kunde, right?

Till lunch blev det en noggrann ingrediensgenomgång, för att få fram bröd som var kosher. Men vi lyckades, och bröd och äpplen blev våran näringsrika lunch. Imorgon får vi vara lite mer förberedda.

Det som slog mig mest var alla blickar man fick på sig. Och inte bara intresserade sådana, tyvärr. Men det är väl en del av projektet, att faktiskt se hur folk reagerar på en öppet judisk person.

Imorgon blir förhoppningsvis lite säkrare, och med lite mer koll på välsignelserna. De flesta kan jag faktiskt nu, bra minne helps alot.

//Emil


Kommentarer
Postat av: RaX

Jag behöver bilder ! Bilder !

2009-02-03 @ 14:26:45
Postat av: Eric

Det verkar ju som att ni tar det på allvar. Imponerande! Hade nog inte funkat lika bra här nere :-) Hoppas ni kommer och hälsar på snart

2009-02-04 @ 19:15:03
Postat av: Emil

Vem vet, där nere är ju allt kött blodtömt iaf ;)



Tack för kommentaren dock, vi kommer den 6e!

2009-02-04 @ 22:19:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0