Första veckan klar!

Shabbaten är över, och det gör lite ont när man tänker på att detta var den sista gången vi firade inne på söder och därmed med Nachmans. Från början tänkte vi att detta skulle vara den enda gången vi skulle besöka synagogan på shabbat, men jag börjar tveka och jag vill verkligen besöka iaf kvällsgudstjänsten fler gånger.

Angående shabbaten älskar jag den. Även om det var så få timmar (26h, men 4 timmar var gudstjänst, 2 timmar promenad och resten sömn och mat) så hann man ändå känna av det. Vi satt i godan ro och åt lunch hemma hos Nachmans - deras klocka i vardagsrummet hade stannat, så för oss stod klockan på 12:45 under hela shabbaten, kändes det som.
Jag har alltid tänkt på så sätt att jag bara skulle vilja skita i allting och ta det lugnt och ha absolut ingen press, inga förväntningar, inte ens kunna bli bedd om att göra småsaker som att tända lampan eller svara i telefon, bara kunna sitta och prata och umgås med vänner. Detta fick jag nu prova på under en tjugosex-timmars period, och tro mig - det var bättre än förväntat!

Det är inte omöjligt att jag sparar just denna regel även efter projektets slut.

//Emil

Kommentarer
Postat av: emil

http://www.soundvision.com/info/halalhealthy/halal.kosher.asp

är en sida som ganska bra beskriver skillnaden, om du går ner till där den förklarar skillnaden på slakten. Bl.a. så ska djur slaktas medan man uttalar Guds namn enligt Halal, medan det enligt judendomen är förbjudet att uttala Guds namn i onödan.



Är lite imponerad själv över att jag inte sov hela shabbaten ;)

2009-02-16 @ 16:29:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0