Shabbat 2

I helgen var det alltså dax för att fira shabbat igen, dock inte hemma hos familjen Nachmans, utan nu skulle vi fira den på egen hand hemma hos Emil i Älta. I torsdags var vi som sagt i kosherian och köpte kyckling, havdalaljus och druvjuice. Och i fredags efter skolan åkte vi alla hem till Emil för att förbereda oss inför shabbaten... vilket gick lite sådär. Det blev väldigt stressigt  på slutet och några smärre misstag gjordes innan middagen stod på bordet (vi hade t.ex. glömt att ta ut kycklingen ur frysen så vi blev tvugna att värma den i micron, som inte är kosher). Men tillslut kunde vi sätta oss ner och Emil kunde välsigna maten för att sedan njuta av våran första egna shabbatsmiddag! Emils shabbatsbröd (challah) och Linns kladdkaka var nog det bästa under middagen.

Efter middagen, satt vi och pratade ganska länge innan vi kom på att vi skulle gå ut med Emils hund, Ebba. Efter att jag tömt mina jackfickor, så kunde vi ge oss iväg. Vi bestämde oss för att gå förbi och knacka på hos Ivar (en klasskompis) för att se vad han skulle göra resten av kvällen. Ingenting visade det sig, så vi bjöd över honom till Emil där vi hade laddat upp med olika brädspel. Resten av kvällen satt vi och spelade "Brainstorm" och hade det allmänt trevligt! Jag vet inte vad klockan var när vi bestämde oss för att det var dags att gå och lägga sig, men jag tror inte att det var allt för tidigt...

På lördagsmorgonen vaknade jag av att Emil satt uppe i köket och rappa. Efter att ha insett att han inte skulle sluta och jag inte skulle kunna somna om så bestämde jag mig för att gå upp. Linn och Martina låg fortfarande kvar och drog sig ett tag så jag och Emil bestämde oss för att gå ut med Ebba innan shabbatslunchen. När vi kom tillbaka efter promenaden var både Martina och Linn uppe, så vi började göra iordning för lunch. Lunchen gick lite smidigare än middagen efter som allt i princip var klart sen dagen innan. Emil och Linn hade gjort en jättegod vegetarisk pastasallad och till efterrätt åt vi en massa choklad som Emils mamma hade köpt!

Efter lunch hade vi lite tid att fördriva så vi fortsatte på brädspelstemat som kvällen innan och jag och Martina förlorade gång på gång mot Emil och Linn. Plötsligt insåg vi att shabbaten snart var slut så vi packade snabbt ihop spelet och gick upp för att kunna avsluta shabbaten. Emil läste högt ur böneboken och vi tände våra nyinköpta havdlalaljus, som man dock ska släcka i princip direkt efter att man tänt dom. Och i och med det var våran första, egna shabbat slut!

Detta var alltså en kort resumé av vår shabbat hemma hos Emil. Trotts några små fel här och där så tycker jag att vi klarade oss riktigt bra! Det var kul att på egen hand försöka återskapa den stämning som vi sist fick uppleva hos familjen Nachman. Men nu när vi firat våran andra shabbat inser man att det bara är en vecka kvar av den praktiska delen på vårt projekt och visst ska det bli skönt att komma tillbaka till sina egna vanor men vi alla var överens om att det ändå kändes tråkigt. Nu när man börjar känna sig mer bekväm och säker så ska man om en vecka avsluta det. Men vi har ju trotts allt en vecka kvar och en till shabbat att se fram emot så vi får göra det absolut bästa ut av det. Den sista shabbaten har vi också funderat på om vi skulle ta och bjuda in våra föräldrar så att de får se vad vi har upplevt.

//Mia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0