Tallit katan!

Idag har jag faktiskt burit tallit för första gången. Det var inte särskilt annorlunda.

Lite mer seriöst så är jag trött. Gudstjänsten igår sitter fortfarande i - jag är inte gjord för att gå upp 5 på morgonen. Gårdagen gick faktiskt inget vidare; vi går väldigt strikt efter kashrutguiden på den judiska församlingens hemsida, och där står två sorters tonfisk med; ICAs och Euroshoppers. Vi köpte Euroshopper igår. Inte att rekommendera (inte provat ICA än så Mia och Martina, skyll inte på mig om ICAs är lika vidrig!). Det slutade med att vi åt våfflor, och gjorde bort oss. Även om våffeljärnet inte var orent, så var decilitermåttet diskat i diskmaskinen. Clumsy!

Idag hade jag bara en lektion, vilket var tur eftersom jag antagligen hade somnat på den andra. Dock är jag jäkligt besviken på mina medarbetare, som beslutat sig för att aldrig bära kjol i skolan eftersom det skulle dra uppmärksamheten till dem i kjolar, istället för till mig i kippa. Av någon anledning är det för jobbigt att tre personer ska vara i blickfånget i en dag, jämfört med en person i fem dagar, och de avstår. Jaja, jag dömer dem inte...

Projektet handlar trots allt både om hur vi själva och andra uppfattar och behandlar oss utefter reglerna vi följer - ur det samhälleliga perspektivet. Inte bara om hur svårt det är för oss. Att de själva dock redan, efter enbart en gudstjänst i dessa kläder, känner så, pekar måhända mest på individuella självuppfattningar. Men det finns ändå en samhällelig norm som styr detta val. Det är inte löst taget ur luften.

Jag anser dock att vi bör utmana dessa normer och myter, och se hur det förhåller sig i verkligheten. Att inte göra det anser jag är att vika sig för en fördom. Men även om det är vad de gör, så har de en grund för det. De gör inte fel. Jag skyller inte på dem. De drar trots allt en slutsats ur nuvarande tillgänglig information, oavsett om den är korrekt eller inte.

Vad såväl jag som kritiska läsare ska hålla i åtanke att vi gick in i detta projekt med målsättningen att göra så gott vi kunde, utan att ge upphov till långsiktiga sociala konsekvenser - något som detta kanske skulle ge. Detta kanske är något som skulle kunna bli jobbigt även efter projektets avslut. Är det så de känner så gör de rätt i att inte bära lång kjol i skolan. Men visst är det tråkigt.

//Emil

Kommentarer
Postat av: Fröken Jenny

Om att vara ortodox jude "innebär" att "vara i blickfånget" kanske det är en fördel att utsätta sig för det också. Viktigt att känna sig som det i alla perspektiv och bemärkelser, eller? Kan till och med vara en fördel i utvärderingen i "hur det är att leva som ortodox jude"? En tanke bara!

2009-02-06 @ 10:30:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0