Tankar

Läste precis Linns inlägg angående kläderna och håller med i vad hon skriver! Det börjar bli lite enformigt nu när det gäller vad man har på sig. Men fortfarande tycker jag att det är en rolig utmaning. 

Men jag tänkte skriva om hur jag faktiskt märker att mitt tankesätt har förändrats nu när man gått in i den här "rollen". Jag har till exempelt mycket bättre framförhållning nu och känner mig mer strukturerad än innan. Nu kan jag till exempelt inte slänga i mig vad som helst utan att kolla om det är kosher innan. Även fast reglerna vi följer ibland känns svåra så tycker jag fortfarande att det är värt det. Den här erfarenheten är verkligen någonting som jag tror att vi kommer ha nytta av även efter projektets slut. Det är kanske inte någonting man skriver i sitt CV, men kanske kommer vi bli mer öppna när det gäller att se saker ur andra perspektiv? För visst fanns det förutfattade meningar om hur det skulle vara att leva som ortodox jude, men det visade sig ju att det inte alls var vad man hande tänkt sig. Med den vetskapen så kommer det kanske bli lättare att sätta sig in i hur andra människor tycker, tänker eller tror fram över.

Man förstår nu att allt inte är som det står i böckerna, visst kan man lära sig mycket eller snarare allt du behöver veta för att till exempelt förstå hur ett shabbat-firande går till. Men en bok kan inte förmdela den känsla eller stämning som shabbaten faktiskt innebär. Det är stor skillnad på att läsa om någonting ur en lärobok i skolan, jämfört med hur saker och ting faktiskt går till i praktiken.

//Mia

Kommentarer
Postat av: Linn

Jag håller med dig också!

Vi trodde nog ingen av oss att de ortodoxa judar vi träffat skulle vara riktigt som dem var, eller att en shabbat skulle kännas som den kändes.



Det stämmer säkert in på det mesta man bildat sig en uppfattning om men aldrig "upplevt" på riktigt!

2009-02-11 @ 19:29:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0