Torsk, potatismos och broccoli!

Middagen gick sådär, om jag ska vara helt ärlig. Det började med att vi(jag och Linn) utan att tänka oss för gjorde den större stekpannan mjölkig, vilket gör att vi får använda den lilla stekpannan till kött. Bummer, men no big deal. Sedan, medan jag vände mig om, lyckades Linn använda den då parve, men som var tänkt att bli till kött, stekspaden i den smörstekta fisken. Bummer, blir till att köpa en ny stekspade (eller att kashra den imorgon).

Men i övrigt gick middagen bra! Tillagningen, som ni ser här neden, visar torsken som vi hackade i småbitar och broccoli (stekt broccoli är sjukt underskattat)


Resultatet, när vi hade lagt till potatismos (yes, det är kosher!) och gurka blev något så vackert som det nedan.



Vi gjorde som vanligt, att eftersom vi väljer att bara använda de korta välsignelserna, så välsignar vi först ett bröd som vi delar på, och sedan äter vi måltiden. En nödlösning, men Isak Nachman, den ortodoxa rabbinen i Stockholm, har erbjudit sig att låna ut en bönebok på engelska till oss, och då kan vi faktiskt tänka oss att välsigna allting ordentligt!

Till efterrätt körde vi på kexchoklad, även det kosher. Det är inte så jobbigt att följa dessa regler trots allt - vi fick en underbar middag och kexchoklad till efterrätt, och om det inte räcker så är även Coca Cola kosher!



//Emil (och Linn)


 

Kommentarer
Postat av: Fröken Jenny

Hej elever!



Ja, en kexchoklad kan ju göra vem som helst glad! Sitter och läser om ert PA och ler för mig själv- vilka otroligt inspirerande elever och otroligt intressant projekt. Följer varje steg ni tar!



//Fröken J



Ses på tisdag!

2009-02-06 @ 10:26:42
Postat av: Mia och Linn

Vad kul att du läser våran blogg! och tack för berömmen!

2009-02-06 @ 13:49:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0