Quorn

Jag gillar det här med kosher! Det är kul att laga egen mat och verkligen tänka på vad man äter och pussla ihop olika rätter, man hittar saker man annars aldrig äter - goda saker! Idag blev det tillexempel quorn, makaroner och majs, väldigt enkelt men väldigt gott! Det gick snabbt och helt felfritt att tillaga, känns som att man börjar få en hyffsad vana för det här!


 Däremot får jag för mig att det finns regler och välsignelser för mycket mer än det gör, vilket gör mig lite nojig så fort jag ska göra någonting. Av någon anledning fick jag för mig att man inte fick sminka sig så för säkerhetsskull blev det osminkat första dagen, men pratade med Mia och även hon sa att det kändes som man inte fick men vi kunde inte hitta nått förbud så vi kör på hyffsat naturligt istället. Däremot får man inte sminka sig under shabbaten, man får alltså bära smink men inte applicera, då det faller under melachah (de 39 förbud som enbart gäller för shabbaten) för färgning.

Åh, imorron är det fredag och våran första shabbat! Ska bli hur kul som helst att få komma hem till Isak (rabbinen) och se hur det går till så vi själva kan få det så bra som möjligt kommande fredagar! Vi kommer få sova hos Mia efter middagen imorron eftersom det under shabbat är förbjudet att ta sig fram på annat sätt än att gå, och att gå till Älta kändes som ett mindre bra alternativ - samt att man faktiskt inte får gå mer än några hundra meter utanför staden. Så på lördag blir det vilodag hemma hos Mia på söder, Mysigt!

//Linn


Kommentarer
Postat av: Henrik

Hur funkar det det med sexuella relationer för en jude? Är det tillåtet före äktenskap?

2009-02-05 @ 21:42:54
URL: http://thebachelorcrib.blogg.se/
Postat av: Emil

nope!

2009-02-05 @ 23:03:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0