Sista veckan

Nu är det bara en vecka kvar, och jag tror vi alla fyra är överens om att det ska bli både skönt och tråkigt. Första veckan var allt nytt och det var spännande med gudstjänsterna och vi var på shabbatmiddag hos Nachmans och träffade judar ur församlingen, andra veckan däremot var vi helt för oss själva och det blev helt enkelt vardagsliv. Det känns som om våran sista vecka kommer vara precis som vecka 2; det kommer flyta på bra med några misstag på vägen. Det kommer vara tråkigt när de här veckorna är slut, jag gillar faktiskt att äta kosher och även om jag inte skulle vilja äta så här lite kött för alltid har jag inte hunnit sakna kött speciellt mycket än. Det enda gångerna jag känt för att äta kött har varit när man varit ute någonstans och det inte funnits något kosher alternativ i närheten, då har det känts väldigt frestande att som annars bara kunna svänga in på något snabbmats ställe för att slippa vara hungrig. Shabbaten kommer jag nog sakna i viss mån, att spela spel vi fyra plus en till kompis från klassen som vi gjorde i fredags vet jag inte om vi någonsin har gjort förut! Jag tyckte det var både jättekul och mysigt. När vi träffas annars går man ut eller möjligtvis kollar på en film. Att spela spel är det sällan någon som föreslår och gör någon det handlar det inte om sällskapsspel utan snarare playstation. Det ska också bli kul att kunna göra saker med dem andra kompisarna på fredagskvällarna, dessa veckor har vi fått avstå, men eftersom tre av mina närmaste kompisar också firar shabbat så tycker inte jag att det har känts jobbigt dessutom har vi ju lördagskvällen fri för andra kompisar!
Just nu känns det inte riktigt som man lever sitt eget liv med sina vanliga rutiner, så det ska faktiskt bli skönt att komma tillbaka till sitt gamla vanliga vardagsliv!

Jag tycker att hela det här projektet hitills har varit jättebra och givande, men det som gav mest var faktiskt första veckan. Det var otroligt spännande och intressant att vara med på gudstjänsterna och att få prata med judarna där. Det jag däremot har uppskattat mest med hela det här projektet har varit våran första shabbat. Förutom att vi fick känna på känslan av en shabbat gav det jättemycket att lyssna på vad Isak och hans fru och barn hade att säga, mycket man inte hade grepp om innan förstod man plötsligt. Att jag dessutom har fått en annan bild av djupt religiösa människor är något som känns väldigt bra. Jag har i princip inte varit i kontakt med riktigt religiösa människor alls innan, de enda tillfället har varit på studiebesök med skolan och dem vi träffat då har varit mycket mer trångsynta och inte alls tagit emot frågor på samma sätt som vi upplevde med de judar vi träffat nu.

//Linn



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0